"Als je iets in je hoofd hebt en het graag wil bereiken. Ga er dan voor"

Rotterdam Topsport bestaat 25 jaar. Burgervader Ahmed Aboutaleb werd in de laatste uitgave van het Rotterdam Topsportmagazine gevraagd naar zijn mooiste sportmoment van de afgelopen jaren. Voor de burgemeester bleek het Grand Depart van de Tour de France in 2010 zijn favoriete Rotterdamse sportmoment. De impact en PR voor de stad was gigantisch. In 2015 stond Rotterdam wederom in de spotlights met de Grand Passage van de Tour de France op de Coolsingel. 

Rolmodellen

"Topsporters zijn rolmodellen. Het zijn mensen waar anderen aan zich kunnen spiegelen, aan kunnen optrekken. Als je iets in je hoofd heb en het graag wil bereiken. Ga er dan voor", aldus Aboutaleb. Deze oneliner is ontegenzeggelijk ook van toepassing op sponsoring. Op je doel afgaan en niet opgeven. Zodra de keuze is gevallen op een potentiële sponsor, zorg er voor dat je gestructureerd  te werk gaat. 

Oriëntatie 

Denk goed na wat voor soort sponsor je zoekt. Bijt het niet met een bestaande sponsors? Vaak is het handig om een partner te zoeken die de begroting verlicht. Cashsponsors zijn daarbij altijd van harte welkom, maar denk ook aan partijen die in middelen/goederen/services kunnen bijdragen. Wanneer je bijvoorbeeld een hotelaccommodatie moet verzorgen voor je team of gastspelers kan een plaatselijk hotel waardevol zijn. Om het voor de hotelier aantrekkelijk te maken om met jou in zee te gaan, zou je extra momenten kunnen creëren voor nog meer exposure. Bijvoorbeeld een pastaparty of een ontbijtsessie kunnen inplannen met een prominente spreker.

Ga op onderzoek uit

Onderzoek welke doelgroepen je met jouw vereniging of club kunt bedienen. Wat zijn de specifieke kernwaarden van je club? Waar staan jullie voor? Ga op zoek naar bedrijven met vergelijkbare waarden, wees creatief. Denk buiten bestaande wegen en maak een longlist.

Invulling van activatie kan ook vanuit het maatschappelijk vlak worden ingestoken. Denk bijvoorbeeld aan de jonge spelers, aan re-integratie van langdurig werklozen of aan het begeleiden van jongeren met een verstandelijke beperking. Bedrijven in de werving en selectie staan vaak open voor dergelijke projecten. Ook de spelers van het eerste team kunnen van waarde zijn voor het invullen van de tegenprestaties bij een sponsor. Hoe tof is het om een  clinic te organiseren met klanten of voor het personeel?

Warme introductie – gebruik de netwerken

Zodra de branche waarop je je wilt richten bekend is, bepaal je het bedrijf dat het dichtst bij jouw vereniging of club aansluit. Zo ontstaat vanzelf een shortlist. Bedenk goed wie er binnen de club al een lijntje heeft liggen bij dat bedrijf. Je zult verstelt staan hoeveel ouders, begeleiders, andere sponsoren contacten hebben in allerlei netwerken.

Ga ook eens op de stoel van de potentiele partner zitten. Je moet je voorstellen dat bedrijven, en zeker de bedrijven die actief aan sponsoring doen, dagelijks worden bedolven onder de sponsorverzoeken. Een simpel mailtje met het verzoek de club te sponsoren omdat de club geld nodig heeft is bij voorbaat kansloos. Zonde van de ondoordachte inzet en letterlijk een gemiste kans bij dat bedrijf. Zorg voor een pakkend verhaal en voorstel waar het bedrijf voor warm loopt. Wie doet het verhaal? Wie neem je mee? Spreek de rolverdeling vooraf af. Hierbij is een goede voorbereiding essentieel. Zorg er ook voor dat je de juiste mensen binnen het bedrijf spreekt en enthousiasmeert. Zo kan het zomaar voorkomen dat je na een geweldig leuk gesprek laaiend enthousiast en hoopvol huiswaarts keert. In the pocket! Totdat het stil blijft of je na een tijd een telefoontje ontvangt en blijkt dat die persoon niet in staat is om zijn collega’s warm te krijgen voor jouw ideeën. Wacht niet af en blijf zelf in de lead. Laat de budgethouder vroegtijdig aanschuiven. 

Winnen doe je nooit alleen – partnership

Na het kennismakingsgesprek volgt een interessante fase, namelijk die van de invulling van de activatie. De ideeën van jezelf leg je over die van het bedrijf heen en dan ontstaan er mooie acties en dwarsverbanden. Die leg je vast in een activatieplan. Op deze manier krijg je een partnership in plaats van een vaak ouderwets ingestoken sponsorship. Probeer een langdurige samenwerking aan te gaan, dan kun je goed bouwen aan de relatie. Laat je conceptcontract vooraf juridisch checken. Dat kan achteraf een hoop narigheid voorkomen.

Contractondertekening

Zet de champagne maar koud en maak een feestje van de contractondertekening. Zorg voor een originele of passende locatie. Geef je sponsor een mooi podium en leg het vast op camera. Het lijkt een beetje op een geboortefeest. Beiden “ouders” zijn zo trots als een pauw en daarom mag je dat ook uitstralen en delen in de (social) media.   

Zo kan het ook... En hoe! 

De Londense voetbalclub maakte een shortlist van 's-werelds grootste bedrijven die in Europa/Engeland actief zijn. Vervolgens is er voor ieder bedrijf een persoonlijke, op de CEO van het bedrijf gerichte, videoclip gemaakt. Deze video geeft een beeld van alles waarmee je als nieuwe sponsor te maken krijgt: gezamenlijke persconferentie, in de kleedkamer, op de bank naast Murinho, contractondertekening etc. Het is zo gefilmd dat het lijkt alsof de nieuwe CEO al sponsor is. Zelfs het briefpapier van het (beoogde) contract werd voorzien van de juiste initialen, naam en handtekening. 
 
Alsof het nog niet geniaal genoeg is werd ieder filmpje op een speciale Chelsea laptop gezet. Die werd vervolgens in een gelikte koffer persoonlijk afgeleverd bij de tientallen gekozen directeuren.  Helaas heeft de producent het filmpje van internet gehaald, maar kijk hier naar het resultaat van deze sublieme manier van Sponsorwerving.