Even voorstellen: Gastblogger Rowin Bouwmeester

Even voorstellen, Ik ben Rowin Bouwmeester, medeoprichter van Sports Consultancy. Tijdens het tweede jaar van mijn studie Sportmanagement besloot ik samen met een medestudent om een eigen bedrijfje te starten. Als studeren mij namelijk iets geleerd heeft is het wel dat je veelvuldig je horizon moet verbreden en de grens tussen theorie en praktijk zelf moet verkennen. Met een eigen bedrijf dacht ik hier effectief invulling aan te kunnen geven en creëerde ik tevens de mogelijkheid om te ontdekken of de levensstijl van een ondernemer mij zou passen. En zo kwam het dat mijn compagnon en ik elkaar, bijna twee jaar geleden, na een zenuwachtig bezoek aan de Kamer van Koophandel, officieel de hand schudde. Klaar voor een mooi avontuur!

 

Sports Consultancy is een adviesbureau voor sportverenigingen. Sportverenigingen zijn prachtige organisaties maar doordat ze grotendeels draaien op vrijwilligers ontbreekt er vaak denk- en daadkracht. Door financiële, sociale en maatschappelijke ontwikkelingen staan sportverenigingen extra onder druk. Wij vinden dat clubs wel wat hulp en steun verdienen. Vanuit deze visie proberen wij ons steentje bij te dragen aan het moderniseren en professionaliseren van verenigingen op vrijwel alle vlakken. Sponsoring is daar uiteraard één van. Sponsoring hoort bij de vijf belangrijkste inkomstenbronnen voor sportclubs en de belangrijkheid wordt door nagenoeg iedere vereniging erkent. Wij bemerken echter vaak een gebrek aan creativiteit en moderne strategieën binnen besturen en commissies. Na deze kennismakingsblog start ik daarom een vierdelige serie waarin ik het sponsortraject voor verenigingen stap voor stap zal doornemen. Kritisch en voorzien van eigen visie. Natuurlijk zullen handige tips en handvatten voor de sportbestuurder daarin niet ontbreken.

 

Naast ondernemer ben ik ook nog ‘gewoon’ student. In september 2015 rondde ik mijn Bachelor in Sportmanagement af en momenteel volg ik de Engelstalige Master in Sports Management aan het Johan Cruyff Institute te Amsterdam. Naast mijn studie werk ik parttime voor sportmarketingbureau SportsGen, het bedrijf waar ik ook mijn afstudeerstage voltooide. Ik ben daarnaast betrokken (geweest) bij diverse mooie sportprojecten en evenementen waaronder het EK Atletiek, het Tata Steel Chess Tournament en Copa Amsterdam. Ook buiten mijn eigen bedrijfje om heb ik dus veel praktijkervaring opgedaan en sponsoring speelde daarin een prominente rol. Na de serie over sportverenigingen zal ik deze expertise benutten om sponsoring ook vanuit de andere kanten van het sportwerkveld te belichten. Naast sponsoring ligt mijn interesse en expertise voornamelijk bij de invulling van de rol die management, marketing, evenementen en (sociale) media kunnen spelen om de sportwereld en haar fans nog sterker te verbinden. Een koppeling met het bedrijfsleven en de maatschappij is daarbij een niet te missen kans.

 

Inmiddels kan ik stellen dat ik met vrijwel alle sectoren van het sportwerkveld bekend ben en vanuit Sports Consultancy, stages en projecten affiniteit heb verkregen met een breed scala aan sporten – van voetbal, hockey en tennis tot aan roeien, schaken en rolhockey. Natuurlijk is het onmogelijk om met iedere sport dezelfde band op te bouwen. Mijn energie haal ik daarom vooral uit de mensen eromheen. Ik voel mij bevoorrecht dat ik dagelijks mag werken met mensen die hun leven geven voor een sport, club, sportbedrijf of evenement. De sportwereld is uniek, dat moeten we koesteren!

 

Tot volgende maand!