In 5 stappen een scorende digitale strategie voor sponsorwerving

Hoe tevreden ben je over je huidige website? En denk je dat jouw digitale marketing beter kan met het oog op sponsoringwerving? Een goede website en digitale strategie is namelijk essentieel voor het vinden van nieuwe sponsors en het behoud van je huidige sponsors. In 5 stappen een winnende digitale strategie!Hoe tevreden ben je over je huidige website? En denk je dat jouw digitale marketing beter kan met het oog op sponsoringwerving? Een goede website en digitale strategie is namelijk essentieel voor het vinden van nieuwe sponsors en het behoud van je huidige sponsors. In 5 stappen een winnende digitale strategie!

1. Een mobielvriendelijke website is een must!

Hoelang geef jij een website de kans om zich te bewijzen zodat je verder leest? Vast en zeker slechts enkele seconden! Is een website niet mobielvriendelijk? Dan valt deze toch óók direct af als je deze met je mobiel of tablet bezoekt? Of ben jij nog wel iemand die van links naar rechts scrollt en de moeite neemt om in te zoomen om de tekst te lezen? Tegenwoordig komt maar liefst 50% van de websitebezoekers via mobiel of tablet. Ook bij jou op je website dus. Heb je geen mobielvriendelijke website, dan verlies je dus een flink aantal bezoekers. En met minder bezoekers verlies je dus geld! We beginnen daarom in de 1e stap bij de basis: het hebben van een mobielvriendelijke website is een must!

Test de mobielvriendelijkheid van jouw website zelf!

Hoe mobielvriendelijk is jouw website? Test hier de mobielvriendelijkheid van jouw website, vul de URL in en klik op analyseren. Binnen een aantal seconden weet jij of jouw website een mobielvriendelijk ontwerp heeft. 
Heb je een website die mobielvriendelijk is? Heel goed! Maar weet jij dan hoe jouw website er uit ziet op de verschillende tablets en mobiele telefoons? Er zijn namelijk veel verschillende apparaten met verschillende afmetingen. Om dit te testen kun je gebruik maken van een handige tool! Test hier je website op verschillende devices. Kies een device en vul de URL van je website in en klik op Go. Zo kun je zien hoe jouw website er uit ziet op verschillende apparaten!

Kies voor een Responsive Website

Heb je geen mobielvriendelijke website? Of heb je al een lange tijd een apart mobiel of verouderd design? Kies dan voor een responsive website, deze past zich automatisch aan op het apparaat van de bezoeker. Zo is jouw website optimaal zichtbaar op desktop, tablet én mobiel. Mobielvriendelijke websites krijgen de voorkeur, zowel van jouw websitebezoekers als Google, want mobielvriendelijke websites kunnen de huidige consument (jouw leden, sponsors en potentiële sponsors) als enig echt goed van dienst zijn.

2. Zet jouw doelgroep centraal

Ken jij jouw doelgroep écht? Weet je wat het #1 probleem van jouw doelgroep is? En hoe je dit kunt oplossen? Door de behoeften van jouw doelgroep centraal te zetten, zal je website niet alleen informatief zijn, maar ook nieuwe contacten genereren. Zet jouw doelgroep centraal door de juiste oplossingen te bieden en dit goed te communiceren. Zorg dat je begrijpt welke stappen een potentiële sponsor zet voordat deze ook echt besluit om sponsor te worden, op welke momenten er behoefte is aan contact en wat je op de verschillende contactmomenten te bieden hebt. Weet jij bijvoorbeeld waarom je huidige sponsors jouw organisatie sponsoren en niet de vereniging, stichting of team verderop?

Waarom jóuw waarom zo belangrijk is?

Het waarom van jou als vereniging, stichting of team is erg belangrijk. Het motiveert, het inspireert én het activeert potentiële sponsors. Niemand wordt sponsor als de andere partij niet bij het bedrijf past, het niet duidelijk is waar je voor staat, wat je doel is of geen ambitie hebt. Heb jij jouw waarom ook duidelijk op je website staan? Een krachtig verhaal maakt het verschil, een verhaal met een doel én ambitie. Zou jij als sponsor liever een sporter met talent of een sporter met talent die traint om de Olympische Spelen te halen sponsoren?  Jouw verhaal moet mensen en sponsoren inspireren! Dan kun je er ook echt mee scoren!

3. Gebruik een prikkelende landingspagina en een call to action

Hoe verleid je de bezoeker zijn gegevens achter te laten? Dat is namelijk hét doel van jouw website. Niet informeren, maar inspireren en activeren om kennis te maken. Dit begint met het hebben van een landingspagina. Een pagina die speciaal is gemaakt om bezoekers te inspireren en te activeren om informatie aan te vragen over 1 onderwerp. Heb jij een aparte landingspagina voor potentiële sponsoren? Zo niet, maak deze dan vandaag nog aan. 

Hoe maak je een goede landingspagina?

De belangrijkste tips voor een goede landingspagina zijn:

  • Gebruik een prikkelende kop en gebruik tussenkopjes. Zoals iedereen de krant leest (of beter gezegd "scant", eerst de kop en tussenkopjes bekijken), zo gebeurt dit ook online (alleen nóg sneller). Een goede kop moet er voor zorgen dat bezoekers verder lezen.
  • Schrijf een wervende introductie. Beantwoord hierin de volgende vragen: Wat is het belangrijkste voordeel om jouw vereniging, stichting of team te sponsoren? Hoe los je het #1 probleem van de potentiële sponsor op? Waarin onderscheid je je ten op zichte van de concurrentie? 
  • Presenteer na de introductie dé (overige) belangrijkste voordelen van jouw vereniging, stichting of team voor een potentiële sponsor. Zijn dit er veel volgens jou? Beperk je tot de 3-4 belangrijkste en maak gebruik van bullets om het makkelijk leesbaar te maken.
  • Geef een bewijs om het vertrouwen te vergroten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een quote van een tevreden sponsor te plaatsen, een aantal sponsors te noemen of in het kort een bijzondere sponsorcase of een succesverhaal als voobeeld te geven
  • Zorg voor een Call-to-action én een formulier om te kunnen reageren. Onderaan de pagina plaats je een formulier zodat geïnteresseerden direct kunnen reageren. Hou het formulier ook zo kort mogelijk. Hoe minder velden, hoe minder moeite het is om het formulier in te vullen en op verzenden te klikken. Meer als de naam van de contactpersoon, bedrijfsnaam, email en telefoonnummer heb je toch eigenlijk niet nodig? Boven het formulier plaats je een Call-to-action om de geïnteresseerden te activeren ook echt een aanvraag te doen. 
  • Zorg voor een passende (header)foto en minimaliseer de afleidingen in- en om de landingspagina. Hoe meer afleidingen (andere content, verslagen, foto's enz), hoe groter de kans dat de geïnteresseerde nieuwe sponsor alsnog wegklikt en dus geen aanvraag doet. 

4. Gebruik social media kanalen voor een groter bereik

Het potentiële bereik via social media kán enorm zijn, want alleen een goede website is niet voldoende. Ja, social media kán succesvol zijn, want veel verenigingen, stichtingen en teams laten deze mogelijkheid helemaal of voor een groot gedeelte liggen. Via social media kunnen verenigingen, stichtingen en teams zichtbaar maken van alles wat er in en om de organisatie gebeurt. Daarmee kun je niet alleen jouw verhaal vertellen aan huidige leden en sponsoren, maar kun je ook via je huidige netwerk nieuwe leden en sponsoren bereiken. 

Facebook is nog steeds hét belangrijkste kanaal

De verschillende kanalen moeten elkaar versterken en dezelde ervaring en (algemene) boodschap hebben als de website. Er zijn bijvoorbeeld veel verschillende social media kanalen. Maar wat ga je inzetten om je website beter te laten scoren? Kwaliteit gaat altijd voor kwantiteit. Kies er liever voor om 1 of 2 kanalen goed in te zetten, dan 7 kanalen te hebben die niet of nauwelijks gebruikt worden. 
Facebook is door het aantal gebruikers en het dagelijkse gebruik voor elke vereniging, stichting en team nog steeds hét belangrijkste kanaal om de doelgroep te bereiken. Deel wedstrijdverslagen, verspreid nieuwtjes, kondig evenementen aan, vertel verhalen, zet sponsors in het zonnetje, promoot acties van sponsors enzovoort. Kortom, maak gratis gebruik van het bereik die je als vereniging, stichting en team hebt en gebruik dat om sponsors blij te maken en nieuwe sponsors aan te trekken. Sponsors willen graag de boodschap samen communiceren en zich verbinden met de prestaties of activiteiten van een vereniging, stichting of team. 

De veel voorkomende Facebook problemen...

Heb je nog weinig fans op Facebook? Dat moet je opbouwen. Door heel eenvoudig leden te taggen in berichten vergroot je je bereik al enorm! Daarnaast kun je bij elk nieuwsbericht, verslag en nieuwsbrief, leden en niet-leden te activeren om fan van te worden op Facebook. Wil je sneller groeien? Dan kun je er ook nog voor kiezen om te starten met adverteren. Je betaalt dan voor een groter bereik (je kunt iedereen targetten) en je kunt voor een relatief klein bedrag een grote (nieuwe) doelgroep bereiken. Vind je het lastig om regelmatig interessante dingen te posten? Bedenk eens welke bijpassende onderwerpen je kan verzinnen bij jouw verhaal (jouw waarom en waar je voor staat). Verder zijn er natuurlijk talloze voorbeelden van organisaties die dit al keurig op orde hebben. Het belangrijkste is dat je start met social media en gebruik maakt van de grote voordelen dat het te bieden heeft. Uiteraard kun je eerst goed over jouw strategie nadenken, maar dit moet je er nooit van weerhouden om het goed in te zetten.

5. Maak keuzes op basis van cijfers en vernieuw!

Veel websites zijn ingericht om de doelgroep te informeren. Maar is dat waar jouw bezoekers op reageren? Zorgt de overvloed aan informatie er voor dat je meer sponsors krijgt? Hét voordeel van online is dat alles te meten is. Wat is nu prettiger om te sturen op basis van cijfers? Gebruik hiervoor Google Analytics, een gratis tool van Google om alles te meten. Het geeft je informatie over de prestaties van jouw website. Weet jij hoe jouw website rendeert? Hoeveel bezoekers je hebt? Hoe jouw belangrijkste landingspagina rendeert? En waar je beter kunt scoren? Google Analytics geeft je dit inzicht!

Slecht nieuws! Je website is nooit af

Wacht niet op de concurrentie maar vernieuw! Dit is een doorlopend proces van testen, optimaliseren en het doorvoeren van vernieuwingen. Je website is nooit af, blijf het daarom periodiek verbeteren. Toets een concrete verbetering, scherp je teksten aan, voeg nieuwe content toe en verbeter de ervaring op je website. Maak hierbij gebruik van de knowhow en de informatie dat op internet te vinden is, de beschikbare data van jouw website (Google Analytics!) en de ontwikkelingen online.

Hopelijk heeft mijn blog je inspiratie gegeven om online stappen te zetten. Met welk(e) stap(pen) ga jij aan de slag? Laat het me weten!