Sponsoring is als een huwelijk: geven en nemen

Deze week vond de onthulling plaats van een grote muursticker op de gevel van het Manhattan Hotel in Rotterdam. Richard Krajicek liet de aanwezige genodigden weten dat hij als directeur van het ABNAMRO World Tennis Tournament alweer toe is aan zijn 13e editie. Het bekendste tennistoernooi van Nederland opent voor de 43e keer haar deuren en dat zorgt doorgaans voor een goed gevuld Rotterdam Ahoy. Het event gaat al lang niet meer alleen over tennis: entertainment, topsport en de zakelijke markt vormen al jaren de succesvolle dobber waarop het evenement drijft.

Blijf jezelf ontwikkelen: leg de lat hoog

Hoe kan het zo zijn dat de bezoekers aan het tennistoernooi iedere keer weer in grote getalen afreizen naar Rotterdam? Die vraag stelde ik vorig jaar ook aan onze sponsorpartners. Rotterdam Topsport ontvangt immers al jaren zo’n 1200 gasten tijdens dit indoor tennisfestijn. In de “Rotterdam. Make it Happen-lounge” ontmoeten relaties elkaar in een zakelijk sportieve omgeving. Jaarlijks ontvangen sponsorpartner vele uitnodigingen voor hospitality-topsportevents.  Juist voor dit tennisevent bleek de interesse en waardering groot. Dat heeft alles te maken met de ontwikkeling van het evenement. In de beginperiode nodigde de bank alleen personeel en relaties uit. Door die laatste groep niet meer op de gastenlijst te zetten, werd Ahoy gevuld met tennisliefhebbers. Na iedere editie wordt grondig geëvalueerd en stelt met zichzelf de vraag: “hoe kunnen wij het volgend jaar nog beter doen?”.  Door de lat ieder jaar een stukje hoger te leggen, houd je het interessant voor je bezoekers en je klanten.

Boegbeeld helpt altijd

Hoe kun je een event de uitstraling geven die past bij de sfeer en doelstelling?  De keuze voor  deze persoon is essentieel voor het succes. Het liefst iemand die bij velen tot de verbeelding spreekt en die op charmante en aimabele wijze relaties te woord staat. Met het aantrekken van Richard Krajicek kreeg het tennisevenement meer allure. Het netwerk van Richard werd volledig benut. Hij kende immers alle spelers persoonlijk, omdat hij nog maar net was gestopt met actief tennisspel. In zijn rol als directeur is hij enorm gegroeid. Of het nu gaat om de media te woord te staan, omgang met de spelers of de sponsorrelaties van de bank te woord te staan…hij slaat de juiste toon aan en blijft vooral zichzelf. Ik vind het altijd een genot om de reacties van de gasten te zien wanneer Richard onze sponsorgroep toespreekt in onze “Rotterdam. Make it Happen-lounge”.

 

 

 

 

 

Boegbeeld uit beeld

Dat het werken met een boegbeeld ook nadelen met zich mee kan brengen,  werd afgelopen woensdag pijnlijk zichtbaar. Roger Federer trok zich met een knieblessure terug van het toernooi. Vlak nadat het bericht via het management van Federer bekend werd, maakte Ahoy het nieuws wereldkundig.

Wat moet je doen als de afbeeldingen van je boegbeeld in bijna alle uitingen voorkomt?  Met een kleine week voor de start van het prestigieuze tennistoernooi heeft de organisatie resoluut besloten om nagenoeg alle uitingen te vervangen. Een kostbare actie, maar wel een actie die past bij dit unieke evenement.

Hoe vertaal je dit naar je eigen evenement?

Stel, je organiseert jaarlijks een groot toernooi voor je voetbalclub.  Niet iedere club heeft de luxe van een Oom Dagobert die miljoenen te besteden heeft voor een toernooi of club. Als club kun je je verbinden met een grote hoofdsponsor, maar dat moet je wel willen. Tenminste, je moet er als sponsorcommissie goed over nadenken voordat je met deze aantrekkelijke partner in het “sponsorbootje” stapt. Het is net als in een huwelijk een kwestie van veel geven en vooral veel nemen. Je sluit namelijk de deur voor andere partners die zich misschien met bepaalde  gedeeltes van je event willen associëren.